Strona główna
Motoryzacja
Tutaj jesteś

Jak usunąć check engine? Proste sposoby na rozwiązanie problemu

Jak usunąć check engine? Proste sposoby na rozwiązanie problemu

Świecąca kontrolka check engine na desce rozdzielczej potrafi być wyjątkowo irytująca dla wielu kierowców. Pomimo, że często nie wymaga ona natychmiastowej interwencji, warto znać sposoby na jej usunięcie. W artykule przedstawiamy kilka metod, które mogą pomóc w rozwiązaniu tego problemu bez konieczności wizyty w serwisie.

Dlaczego kontrolka check engine się zapala?

Kontrolka check engine może być wynikiem wielu różnych problemów związanych z funkcjonowaniem samochodu. Może sygnalizować problemy związane z zaśniedziałymi stykami, awarią sondy lambda, kłopotami z katalizatorem, elektroniką czy zaworem EGR. Każdy z tych problemów może wymagać innego podejścia do naprawy, a kontrolka może świecić na pomarańczowo lub czerwono. Pomarańczowy kolor informuje o niezgodności, która nie wymaga natychmiastowego zatrzymania pojazdu, natomiast czerwony sugeruje, że należy zjechać na pobocze i wyłączyć silnik.

Najczęstsze przyczyny zapalenia kontrolki

Do najczęstszych przyczyn, które mogą prowadzić do zapalenia się kontrolki check engine, należą:

  • problemy z sondą lambda,
  • awarie katalizatora,
  • uszkodzenia zaworu EGR,
  • problemy z elektroniką silnika.

Warto podkreślić, że w większości przypadków, mimo zapalonej kontrolki, samochód może nadal funkcjonować poprawnie, co pozwala na kontynuowanie jazdy.

Jak samodzielnie skasować błąd check engine bez komputera?

Istnieje kilka metod, które mogą pomóc w skasowaniu błędu check engine bez konieczności użycia specjalistycznego sprzętu. Każda z poniższych metod może być stosowana w zależności od sytuacji i dostępnych zasobów.

Zdjęcie klemy akumulatora

Jednym z najprostszych sposobów na zresetowanie kontrolki jest zdjęcie klemy z ujemnego bieguna akumulatora. Warto wtedy wcisnąć klakson na 20-30 sekund lub włączyć światła, aby upewnić się, że w obwodach nie ma już energii elektrycznej. Specjaliści zalecają odłączenie klemy na około 15-30 minut, co pozwoli samochodowi zresetować się, a błąd check engine powinien zniknąć.

Włączanie i wyłączanie zapłonu

Inną metodą jest kilkukrotne włączanie i wyłączanie zapłonu w sekundowych odstępach. Po wykonaniu tej procedury należy uruchomić silnik i sprawdzić, czy kontrolka wciąż się świeci. Jeśli tak, konieczne może być odczytanie kodu błędów za pomocą złącza OBD II.

Wyjęcie bezpiecznika jednostki sterującej

Wyjęcie bezpiecznika jednostki sterującej silnika i ponowne jego włożenie może pomóc w starszych modelach samochodów. Aby to zrobić, należy najpierw zlokalizować odpowiedni bezpiecznik, co można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu.

Odczekanie aż kontrolka sama zgaśnie

Czasami wystarczy po prostu jeździć samochodem przez kilka dni, by kontrolka zgasła samoczynnie. Komputer pokładowy stale odświeża stan pojazdu, więc drobne problemy mogą zniknąć same po pewnym czasie. Jest to szczególnie prawdopodobne, gdy problem jest sporadyczny i nie wpływa na działanie silnika.

Jak odczytać i zrozumieć kody błędów?

Kody błędów są kluczowe do zrozumienia, który element pojazdu powoduje problem. Są one zgodne z normą SAE J2012 oraz ISO 15031 i mogą być odczytane za pomocą złącza OBD II. Dzięki dostępnym interfejsom Bluetooth, można to zrobić samodzielnie przy pomocy smartfona.

Struktura kodów błędów

Kody błędów składają się z pięciu znaków, które w uporządkowany sposób określają usterkę:

  • P: układ napędowy,
  • B: nadwozie,
  • C: podwozie, układ jezdny,
  • U: komunikacja sieciowa.

Drugi znak definiuje rodzaj kodu, a trzeci znak określa podgrupę związaną z układami samochodu. Kolejne znaki to numer błędu w wykazie.

Czy można jeździć z kontrolką check engine?

W wielu przypadkach, mimo zapalonej kontrolki check engine, można kontynuować jazdę, szczególnie gdy kontrolka świeci na pomarańczowo. Oznacza to, że problem nie jest na tyle poważny, by natychmiast zatrzymać pojazd. Jednakże, jeśli kontrolka świeci na czerwono, należy jak najszybciej zjechać na pobocze i wyłączyć silnik, aby uniknąć dalszych uszkodzeń.

Warto zaznaczyć, że regularna diagnostyka i konserwacja samochodu mogą pomóc w uniknięciu wielu problemów związanych z zapaleniem się kontrolki check engine.

W przypadku problemów z kontrolką check engine, które nie ustępują, zawsze warto skonsultować się z mechanikiem lub specjalistą, aby uniknąć poważniejszych awarii w przyszłości.

Co warto zapamietać?:

  • Kontrolka check engine może zapalić się z powodu problemów z sondą lambda, katalizatorem, zaworem EGR lub elektroniką silnika.
  • Możliwe metody kasowania błędu check engine bez komputera: zdjęcie klemy akumulatora, włączanie i wyłączanie zapłonu, wyjęcie bezpiecznika jednostki sterującej, odczekanie aż kontrolka sama zgaśnie.
  • Kody błędów są zgodne z normą SAE J2012 i ISO 15031, można je odczytać za pomocą złącza OBD II.
  • Kody błędów składają się z pięciu znaków, gdzie pierwszy znak określa układ (P, B, C, U), a kolejne znaki definiują rodzaj i numer błędu.
  • Można jeździć z zapaloną kontrolką check engine, jeśli świeci na pomarańczowo, ale w przypadku czerwonej kontrolki należy natychmiast zatrzymać pojazd.

Redakcja enginepro.pl

Jeśli tak jak my kochasz auta, sprawdź, co możemy ci polecić!

Może Cię również zainteresować

Potrzebujesz więcej informacji?