Strona główna
Mężczyzna
Tutaj jesteś

Bezpieczeństwo pracy z zawiesiami linowymi – co jest najważniejsze?

Bezpieczeństwo pracy z zawiesiami linowymi

Zawiesia linowe są jednym z podstawowych elementów wyposażenia w transporcie bliskim. Umożliwiają podnoszenie ciężkich ładunków, pracę z nietypowymi kształtami i sprawne prowadzenie operacji przeładunkowych. Każda pomyłka w ich doborze lub użytkowaniu może jednak prowadzić do poważnych uszkodzeń ładunku, awarii sprzętu, a w skrajnym przypadku – do wypadku przy pracy.

Dobór zawiesia linowego do ładunku i warunków pracy

Podstawą bezpiecznej pracy jest prawidłowy dobór zawiesia do masy, kształtu i rodzaju ładunku. Zawsze należy sprawdzić dopuszczalne obciążenie robocze oraz uwzględnić sposób podwieszenia. Ten sam zestaw lin może mieć różną nośność w zależności od liczby cięgien i kąta ich rozstawu – im większy kąt między cięgnami, tym większe siły działają na zawiesie i na zaczep.

Znaczenie ma także powierzchnia stykająca się z liną. Przy ostrych krawędziach stosuje się przekładki, narożniki ochronne lub dodatkowe podkładki, żeby ograniczyć ryzyko przecięcia drutów. W niesprzyjających warunkach konieczne jest używanie zawiesi linowych o podwyższonej odporności lub stosowanie dodatkowych zabezpieczeń, zgodnych z instrukcją producenta.

Nie należy zapominać o doborze odpowiednich punktów zaczepowych. Haki, ucha, trawersy i inne elementy muszą być przystosowane do konkretnego zawiesia, mieć odpowiednią nośność oraz zapewniać pełne oparcie liny, bez zaginania jej pod zbyt małym promieniem.

Bezpieczeństwo pracy z zawiesiami linowymi. Kontrola stanu technicznego zawiesi linowych przed każdym użyciem

Nawet najlepiej dobrane zawiesie stanie się niebezpieczne, jeśli będzie eksploatowane mimo widocznych uszkodzeń. Przed każdym użyciem należy przeprowadzić krótką, ale uważną kontrolę. Może ona odbywać się bez specjalistycznych narzędzi, pod warunkiem zachowania systematyczności.

Przy szybkim przeglądzie zawiesi linowych warto zwrócić uwagę na:

  • widoczne pęknięcia lub zerwane druty w linie,

  • spłaszczenia, zagniecenia i zatarcia splotu,

  • oznaki korozji, ścierania i odkształceń,

  • uszkodzenia zacisków, kausz, haków i ogniw,

  • brak lub nieczytelne tabliczki znamionowe oraz oznaczenia nośności.

Po każdej stwierdzonej nieprawidłowości zawiesie powinno zostać wycofane z użytkowania i przekazane do oceny osobie uprawnionej. Nie dopuszcza się samodzielnych napraw prowizorycznych – takich jak dociąganie zacisków, skręcanie przerwanych odcinków liny czy szlifowanie zadziorów. Zawiesia muszą być także okresowo poddawane przeglądom formalnym, zgodnie z harmonogramem i przepisami obowiązującymi w danej firmie.

Artykuł sponsorowany

Redakcja enginepro.pl

Jeśli tak jak my kochasz auta, sprawdź, co możemy ci polecić!

Może Cię również zainteresować

Potrzebujesz więcej informacji?