Przepustnica stanowi określenie, które na pewno niejednokrotnie słyszał każdy posiadacz samochodu. Wiele osób jednak nie zdaje sobie sprawy z tego czym konkretnie jest ten element, jakie posiadana zastosowanie oraz gdzie dokładnie należy go szukać. Przepustnica stanowi bardzo ważny element każdego auta, dlatego warto poświęcić chwilę na zapoznanie się z tym artykułem i poszerzenie swojej wiedzy w tym zakresie.
Czym jest przepustnica powietrza?
Przepustnica powietrza stanowi element silnika benzynowego. Głównym zadaniem tego elementu jest dostarczenie odpowiedniej ilości powietrza do silnika, co przekłada się na moc samochodu oraz jego szybkość. Im bardziej swobodny jest przepływ powietrza, tym szybciej nasze auto reaguje na wciśnięcie pedału gazu, co z kolei przekłada się na widoczną poprawę przyspieszenia. Jeśli chcemy szybko rozpędzić nasze auto, dociskamy z całej siły pedał gazu, a wówczas klapki przepustnicy otwierają się zapewniając bardziej swobodny przepływ powietrza. W przypadku hamowania sytuacja wygląda odwrotnie. W momencie, kiedy zaczynamy hamować, klapki przepustnicy ustawiają się poziomo, ograniczając przepływ powietrza, co pozwala na szybsze wyhamowanie pojazdu.
Przepustnica wydechu – czym się charakteryzuje?
Przepustnica powietrza oraz przepustnica wydechu to dwa elementy, które bardzo często są ze sobą mylone. Jeśli chodzi o przepustnicę wydechu spełnia ona nieco inne zastosowanie, a mianowicie odpowiada za kontrolę głośności układu wydechowego. Instaluje się ją najczęściej zaraz za katalizatorem, który również posiada dość istotne zastosowanie. Całkowite zamknięcie przepustnicy wydechu pozwala na ograniczenie głośności silnika nawet o 10 decybeli.
Przepustnica wydechu stanowi bardzo istotny element każdego samochodu, tak samo jak przepustnica powietrza. Umożliwiają one kontrolowanie mocy auta, szybsze przyspieszenie oraz hamowanie oraz sterują głośnością silnika.
Jakie są objawy awarii przepustnicy?
Usterka przepustnicy daje kilka dość charakterystycznych objawów. Należy zaliczyć do nich przede wszystkim skoki obrotów na biegu jałowym. Innym objawem awarii jest gaśnięcie silnika podczas postoju lub hamowania. Zadaniem przepustnicy jest dostarczanie odpowiedniej ilości powietrza do układu dolotowego, a podczas awarii przepustnica dostarcza go za mało, co sprawia, że silnik może gasnąć. W przypadku gdy podczas awarii przepustnicy do silnika dostaje się zbyt dużo powietrza, objawem będą zbyt wysokie obroty silnika na biegu jałowym. Jeśli zaobserwujesz w swoim aucie, któryś z wyżej wymienionych objawów to bardzo prawdopodobne, że czeka cię wymiana lub naprawa przepustnicy. Jest to bardzo ważny element każdego auta, dlatego warto dbać o to, aby przepustnica była w dobrym stanie.